Ekologisk blåbärsgröt

Förra veckan när jag var och handlade sprang jag på en hylla i butiken med färgglada förpackningar som dessutom var 100% ekologiska. Blev då nyfiken på att prova Urtekrams blåbärsgröt. Det är tydligen ett danskt märke som har blivit väldigt populärt på sista tiden. I alla fall på var och varannan dansk blogg märkte jag när jag googlade. Gröten har inget vete eller mjölk tillsatt och består av havregryn, hirsflingor, korngryn, blåbär, malva och svart vinbärsblad.

 

Det mest positiva med denna gröt är att den går så snabbt att laga. Man kokar upp vatten och häller det sedan över gröten och låter den stå i ca 5 minuter. Perfekt för de som har bråttom på morgonen och ändå vill hinna få i sig något nyttigt. Nackdelen med gröten är att den inte har så mycket smak så därför behöver man piffa upp den med exempelvis blåbär, äppelbitar eller nötter. Kanel passar också bra och sägs sänka GI-värdet och minska sötsuget under dagen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0