Kyckling med jordnötssås

När vi är på kina/thairestaurang väljer jag alltid kyckling med jordnötssås om det finns på menyn. Blev sugen på att prova om det gick att göra en liknande kycklingrätt hemma.

 

4 portioner

4 kycklingfiléer
smör
2 dl krämig kokosmjölk
2 dl matlagningsgrädde
5 msk jordnötssmör
1 tsk sambal oelek
saften av 1/2 lime
salt

Skär eller klipp kycklingen i bitar, salta och peppra och bryn dem försiktigt så att de får en stekyta. Lägg sedan kycklingbitarna i en ugnsform och sätt in i ugnen på 180 grader i ca 15 minuter. Du kan även steka klart dem men tillagas de i ugnen sparar du tid.

Sänk temperaturen och häll i kokosmjölk, sambal oelek, limesaft och salt.  Vispa ihop ingredienserna direkt i stekpannan med en handvisp och låt det koka upp. Sänk sedan värmen och häll i jordnötssmöret och matlagningsgrädden. Låt det sedan småputtra tills såsen blir aningen tjockare i ca 5 - 10 minuter. Vänd till sist i kycklingen.

Servera gärna med vildris/bulgur/couscous.

Jag gjorde dubbel sats sås och tyckte det blev perfekt eftersom såsen är så god. Bytte även ut matlagningsgrädde mot vispgrädde som stod i grundreceptet som jag hittade på Jennys Matblogg.

Om ni gillar jordnötssås så tycker jag verkligen ni ska testa detta recept för det smakade nästan som på restaurang och gick snabbt och enkelt att göra. (Får man trotsa Jantelagen och säga så om sin egen mat? :) Tidigare har jag provat med jordnötssås på burk men det är aldrig något jag kommer att göra om.

Hemlagat slår det mesta. :) Sen är det klart att man kan göra eget jordnötssmör också om man känner att man har tiden. ;)

 


Kommentarer
Postat av: Fru Eriksson

Låter jättegott/Kram Kram

2011-10-11 @ 21:42:18
URL: http://frunsblogg.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Mmmm jordnötssås är gott! Hade nästan tröttnat på det ett tag efter att ha ätit FÖR mycket, men nu gillar jag det igen. Ska lagas SNART

hos fröken Dill

2011-10-12 @ 16:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0