Homemade American Cookies

 

Det här är mitt favoritrecept när det gäller American Cookies och överraskande nog kommer detta recept också från Leilas receptbok "A piece of Cake". Har vissa perioder när jag bara gör recept från en enda receptbok men lovar att jag ska variera mig tills imorgon. ;)

 

Du kan även frysa in degen och spara om du någon dag skulle få oväntat besök så är du ca 15 minuter bort från att ha nygräddade kakor att bjuda på.
Det går att variera chokladen med M & M eller så kan man som jag köpa en färdig påse med Odense chokladeknapper.

 

Leilas American Cookies

 

25 kakor enligt Leila men 10 kakor enligt mig....:)

 

125 gram mjukt smör
1 dl råsocker
1 ekologiskt ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
100 gram mörk kvalitetschoklad (70%)
Skal av 1 lime

 

Vispa smör och råsocker krämigt och knäck sedan i ägget och rör om. Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt i en skål och vänd ner det i smeten. Hacka chokladen grovt , riv limeskalet och blanda med degen. Forma degen till en rulle ( ca 5 cm i diameter) och rulla in den i bakplåtspapper eller plastfolie. Lägg in den i frysen i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Gillar din blogg! Fint upplägg, överskådlig! :D

Funderar också på att starta egen blogg! Är det kul!?

2011-09-13 @ 20:37:03
Postat av: Anonym

Gillar din blogg! Fint upplägg, överskådlig! :D

Funderar också på att starta egen blogg! Är det kul!?

2011-09-13 @ 20:38:00
Postat av: Carin

Malin- Tack gulliga du! :) Det är jättekulatt blogga. Man blir verkligen beroende. Tycker du ska starta en blogg med något ämne som du brinner för. Då finns det ingen risk att du tröttnar! ;) Om du vill ha bloggtips från mig får du gärna höra av dig igen. :)

2011-09-13 @ 22:20:44
URL: http://merrymerrytakeacherry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0