Fredagskasse från Cajsa Warg

På fredagar är man ofta trött och sliten efter en hel jobbvecka och man är oftast inte sugen på att ställa sig flera timmar i köket men ändå vill man äta något godare än vanlig vardagsmat. Det lockar med att köpa hämtmat eller att göra den klassisca tacon till det sk "fredagsmyset". Men jag tror jag har hittat en lösning på problemet. Det stavas fredagskasse och är ett festligt färdigt recept som går relativt fort att göra.
Som så många andra saker jag tipsar om i bloggen är jag nästan helt säker på att de 2 Cajsa Warg butikerna som finns endast är placerade i Stockholm. Men ni som inte bor i vår kära huvudstad kan ju ändå få inspiration att göra ett liknande recept.
Historien bakom kvällens underbart goda middag (ankbröst med rostad palsternacka, chevrékräm och äpplechutney) började när jag av en slump surfade in på Cajsa Wargs hemsida i somras och läste om fredagskassen och blev nyfiken på att prova. Eftersom vi ofta reser bort på helgerna var det först denna fredag som passade.
Gjorde mitt första besök i butiken på St Eriksplan och fick en positiv överraskning då butiken var fylld av ovanliga märken på allt från choklad till olika sorters äppelmust och delikatessvaror. Fick intrycket av att det var lite som en gammaldags lanthandel från förr fast med ett större utbud. Och jag hade tur som lyckades norpa den sista fredagskassen som fanns kvar.
Fredagskassen innehåller ingredienser och ett recept och några delar i receptet är redan färdiggjorda. Det enda jag behövde göra var att bryna och steka ankan i ugnen till 62 grader (medium) och värma palsternacksbitarna i ugnen. Chevrékrämen och äppelchutneyn var färdiga men smakade gudomligt. Kändes lika lyxig smak som på restaurang fast för mindre än halva priset. Så vårt betyg är fyra kockmössor av fem möjliga. Hade varit grädden på moset om det även hade funnits ett vintips på receptet. Men vi kommer definitvt beställa fredagskassen fler gånger.
Efter middagen blev det en kopp espresso och ett varsitt miniglas med limoncello.
Och nej, jag har helt ärligt inga sponsrade inlägg (än!). ;)

Kommentarer
Postat av: ☆Fru Eriksson

Wiiiiiiiiii vilket Fredagsmyys ♥...

2011-10-01 @ 11:26:29
URL: http://www.frunsblogg.blogspot.com/
Postat av: milla

Vilken bra ide, hoppas det kommer till min stad oxå.

2011-10-01 @ 21:56:00
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Carin

Fru Eriksson- Visst är det härligt att lyxa till det lite på fredagar!

Såg att du också bloggat om det rosa armbandet! ;) Bra där!



Milla- Ja, jag håller tummarna att det kommer till din stad snart! Verkligen bra affärsidé!

2011-10-01 @ 22:09:05
URL: http://merrymerrytakeacherry.blogg.se/
Postat av: Fröken Dill

MÅSTE komma till Cajsa Warg snart. Det verkar toppen!

Hälsningar från fröken Dill

2011-10-08 @ 06:19:22
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0