Sammetslen av honung

BILDEN ÄR LÅNAD FRÅN reneevoltaire.se

 

Älskar att ha honung i te eller som smaksättning i mat. Men jag har även upptäckt att honungen fungerar toppen även som en ansiktsmask. Helst ska det vara honung på burk och den ska vara i rumstemperatur och självklart 100 % ekologisk.

 

Efter att du har tvättat och torkat ansiktet brer du på honungen med en smörkniv men undviker den känsliga huden runt ögonen. Helst ska masken verka i några timmar för bästa resultat. Ett tips är att sova med den över natten men se till att inte glömma att lägga en handduk på huvudkudden. ;) När du vaknar kommer du förstå varför jag tipsar om detta. :) Jag fick i alla fall en riktigt persikolen hud så den här kuren kommer jag göra om några gånger i månaden.

 

Förklaringen till det (troligtvis!) sammetslena resultatet du kommer få är att honung är både antiinflammatoriskt, antibakteriellt och otroligt fuktgivande.

 

Och det bästa av allt är att man vet till 100% att ansiktsmasken inte innehåller några konstiga ämnen.

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag älskar honung, både till ansiktet och som hårinpackning. Jag brukar använda honung till rengöring av ansiktet också, massera och skölj av.



Och utspädd äppelcidervinäger är en höjdare att använda till ansiktsvatten och som sista skölj när man tvättar håret. Ph-balansen återställs. Det kanske du redan visste men ifall att :)



Har du testat OCM (oil cleansing method)? En kanonbra djuprengöring med ricinolja (drar ut smuts) blandat med 70-90% av en annan olja tex oliv eller raps. Gör jag den för ofta bråkar huden med mig, antagligen för att det är rätt kraftfullt. Men 1-2 gång i månaden funkar fint för mig. Det drar verkligen smutsen ur porerna, speciellt om man ångar ansiktet innan.



Kram

Linda

2011-09-29 @ 04:20:44
URL: http://www.smyckenbyell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0