Minicupcakes


Fick ett ryck att baka minicupcakes ikväll. Tycker oftast att riktiga cupcakes är så maffiga och mäktiga. Dessutom behöver man inte ha så dåligt samvete eftersom de är så små. Då kan man till och med ta två! :)

 

Antingen kan man grädda dem i ugnen i en plåt som är utformad för minumuffins eller så kan man fråga snällt på någon hamburgerkedja om man kan få ta några extra ketchupformar.

 

Receptet är hämtat från en av Leilas underbara receptböcker som går att beställa här och räcker till 12 stora cupcakes och till ca 60 minimuffins. (Ska fixa en bättre bild imorgon för ser att det är lite suddigt i kanterna).

 

 

Jag rekommenderar att man inte fyller smeten ända upp då det finns risk att smeten "pöser" över formarna. Att fylla lite över hälften tycker jag är lagom. När jag gör dessa brukar jag först göra hälften klassiska cupcakes och hälften med 2 msk kallt kaffe och 3 msk kakao och gärna lite av din smälta favoritchoklad i alternativt att du gör ett hål i muffinsen med en äppelurkärnare och fyller hålet med nutella. Man kan ha i olika bär som hallon och blåbär i de klassiska minimuffinsen eller ha i lite kanel eller kardemumma i smeten för att få en kryddigare smak.

 

Minirosorna som jag använde finns att köpa på ICA Kvantum/Maxi och säkert på andra välsorterade livsmedelsaffärer också. Om du letar efter söta muffinsformar eller andra tillbehör till baket är ett tips att gå in på KlaraForm som är en av mina favoritnätbutiker.

 

 

Godnatt alla raringar! ♥

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Här blev man baksugen ;-)



sv: Tack för din fina kommentar, kul att du gillar bloggen! Trevlig helg!

2011-09-10 @ 11:30:42
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Sofia

Mysigt. Känns som en perfekt dag för att baka. Fina blev dom ju också. :)

2011-09-10 @ 19:27:00
URL: http://borninmay.blogg.se/
Postat av: Tille - fotoblogg

åh vad gott med cupcakes!

2011-09-11 @ 13:19:06
URL: http://ttillen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0