Rimbobullar

 

Jag har en vän som bor i Nyköping som har startat ett café med sin sambo. Förra gången jag var och hälsade på henne fick jag som vanligt provsmaka några av sötsakerna bakom glasmontern och blev helt såld på Rimbobullarna som nästan smakade som wienerbröd.

 

På väggen har de satt upp ett urklipp från en tidning med det ursprungliga receptet från tanten som introducerade Rimbobullar på 50-talet och jag passade på att skriva av receptet så att jag kan baka dem någon gång när man ska få gäster.

 

Rimbobullar

2 dl kall mjölk
30 gram jäst
6 dl vetemjöl
150 gram margarin
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker

 

Allt blandas kallt, kavlas ut och skärs i fyrkantiga bitar. En blandning av socker, margarin och vaniljsocker läggs i mitten av fyrkanten. Hörn nyps ihop mot hörn och bullarna får sedan jäsa i 2 timmar. Gräddas i 250 graders ungsvärme. Srerveras med glasyr av florsocker och vatten.

 


Kommentarer
Postat av: Molly

åh, rimbobullar gjorde alltid mamma när jag var liten. gick åt som smör i solsken :p



du får ha en bra vecka carin! kram

2011-09-19 @ 16:58:21
Postat av: Carin

Ja, visst är de farligt goda, Molly! ;)

2011-09-21 @ 08:20:08
URL: http://merrymerrytakeacherry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0