Världens godaste morotsbullar

Tycker att det är lite omständigt att baka bröd för att det tar sådan tid med jäsningen. Men uppskattar i alla fall min skatt Kitchen Aid som är en riktig allsidig och tjusig medhjälpare i mitt kök. Är man hemma en hel kväll så går det ju rätt bra. Och det är verkligen värt det när de väl är klara. Speciellt doften av nybakat som sprider sig i köket.
Min sambo tyckte att dessa morotsbullar var godare än hans farmors hembakta så känns som att det är ett rätt bra betyg. Blev bjuden på dessa hos en vän i början av året och blev helt såld och fick med mig receptet hem.

 

50 gram jäst
5 dl mjölk
0, 5 dl olja
2- 3 stora morrötter
1 tsk salt
2 stora msk honung
nävar frön
2 dl grahamsmjöl
2 dl havregryn
6 - 8 dl vetemjöl

 

Blanda ingredienserna. Låt jäsa 30 - 40 minuter. Forma degen till bullar. Jäs i 30 minuter. Grädda i 15 minuter i 220 grader.
Pensla bullarna med olivolja och strö på sesamfrön. Spraya vatten på morotsbullarna efter 10 minuter i ugnen för att få en krispigare yta.

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Åh dom ser helt underbart goda ut!! Jag är tyvärr inte vidare intresserad av varken bak eller matlagning även om det oftast blir bra när jag väl gör något(killen däremot har intresset och är jätteduktig så det går jämnt upp, han gillar att laga, jag gillar att äta haha) men det här brödet såg så unmderbart gott ut att jag ska spara receptet. Tack!



Kram

Linda

2011-10-12 @ 21:16:27
URL: http://www.smyckenbyell.blogspot.com
Postat av: Ida

Ska göra dessa när jag får tid!! Ser jätte goda ut :)

2011-10-12 @ 21:37:13
Postat av: Fru Eriksson

~Måste testas~



/Kram Kram

2011-10-13 @ 15:19:44
URL: http://frunsblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0